Sunday, April 27, 2008

LANGKAWI - ADANG - SATUN INTERNATIONAL FISHING CHALLENGE

Langkawi-Adang-Satun International Fishing Challenge (LASIFC 2008) yang sedang berlangsung dari 24-27/4/2008 di perairan Pulau Adang, Wilayah Satun Selatan Thailand disertai oleh seramai 180 pemancing dari beberapa negara iaitu China, Hong Kong, India, the Philippines, Iran, Dubai, Singapore, Thailand dan Malaysia.

Pertandingan memancing yang dianjurkan bersama oleh Thailand dan Malaysia ini meliputi kawasan seluas lebih 900 batu nautika dari Langkawi, Malaysia ke Satun, Thailand. Keselamatan pemancing adalah menjadi keutamaan paling tinggi, sehubungan itu penganjur turut mendapat bantuan komunikasi dari Persatuan Radio Amatur Utara Semenanjung Malaysia (ASTRA).

Sebuah local repeater baru 147.900 di puncak Gunung Raya menjadi nadi penghubung antara marshall komunikasi di laut dan marshall di daratan di Jeti Pakbara, Thailand. Di samping itu juga liputan secara langsung dari lokasi juga di pancarkan masuk ke stesen radio Langkawi FM 104.8MHz. dua kali sehari sepanjang pertandingan. Kedengaran audio dari rakan2 kita di negara seberang cukup jelas sekali, antaranya ialah Pak Zainal 9W2ZAJ (HS9ZAJ), Pak Wan Sahril 9W2XCO, Pak Fairus 9W2FRS, Che An 9W2CAN, Faizan 9W2FZN, Cikgu Zubir 9W2CZL, Pak Mei 9W2MEI dan Pak Nasir 9W2CMN. TAHNIAH kepada semua yang berusaha bersungguh-sungguh menjayakan bantuan komunikasi pertandingan memancing tersebut.

No comments: