Tuesday, November 6, 2012

STOK BARU ANTENNA GAZDEN DARI PULAU JAWA

 Dalam memenuhi tuntutan hobi bermain radio amatur kita tidak terlepas dari memerlukan antenna untuk memancar. Disamping antenna buatan sendiri kita juga menggunakan antenna buatan kilang. Pada pemerhatian penulis amat jarang sekali kelihatan penggunaan antenna dari negara jiran seberang laut kita iaitu Indonesia. Pertama kali penulis mendengar penggunaan antenna dari Indonesia ialah semasa menetap di Pulau Langkawi. Seringkali kedengaran seorang rakan iaitu Bang Mail 9W2BML di Kg. Padang Gaong, Langkawi QSO simplek dengan rakan-rakan di tanah besar


  Tertarik dengan kualiti audio dan kuasa pemancarannya, penulis telah mendapatkan info dari Bang Mail mengenai antenna yang digunakan. Barulah tahu rupa-rupanya beliau menggunakan antenna GAZDEN buatan Indonesia. Penulis telah memohon bantuan kepada Bang Mail untuk mendapatkan satu set antenna yang serupa. Sehingga penulis bertukar pindah balik ke tanah besar bayang antenna itu pun masih belum kelihatan, maklumlah terpaksa menunggu rakan beliau yang bekerja kapal membawa balik barangan tersebut. Tunggu punya tunggu suatu hari selepas hampir setengah tahun pesanan di buat Bang Mail menelefon memaklumkan antenna sudah sampai ditangan beliau. Dengan bantuan rakan ham Langkawi 9W2JML Cikgu Mahtar antenna GAZDEN tersebut selamat saya terima di Sungai Petani.





 Pertama kali membuka kotak antenna, rupa-rupanya antenna itu amat ringan dan mudah sekali untuk memasangnya. Seorang diri pun boleh memasangnya kerana pengilang telah menandakan siap-siap dimana hendak mengikat dengan 'hose clamp' penyambungannya. Penulis telah menggunakan kabel Diamond RG8 Low Loss untuk menyambungkan antenna dan radio ICOM IC-2200H. Ternyata prestasi antenna tersebut amat memuaskan hati. Apa tidaknya, mahu simplek saja senang-senang saja sampai Perlis dari Sungai Petani. Paling seronok sekali penulis dapat memegang repeater Brincang qso dengan 9W2ICD Cikgu Shidi di Cameron Highland dari Sungai Petani dengan antenna GAZDEN pada ketinggian 6 meter sahaja.




Tidak ramai rakan-rakan radio amatur di kawasan Sungai Petani yang menggunakan antenna GAZDEN buatan negara jiran Indonesia. Kebanyakan rakan amatur di sini menggunakan antenna buatan Thailand atau lebih dikenali dengan HS9. Penulis telah cuba membuat pesanan untuk mendapatkan bekalan antenna GAZDEN dari Bang Mail Langkawi, tetapi sayang sekali kerana dimaklumkan rakan beliau itu sudah tidak bekerja kapal lagi. Putus sudah harapan untuk mendapatkan antenna tambahan untuk diletakkan di portable station penulis. Secara kebetulan baru-baru ini penulis telah mendapat seorang kenalan di Pulau Jawa, Indonesia yang boleh mendapatkan GAZDEN original

   Tetapi untuk menghantarnya dari Indonesia ke Malaysia terpaksa melalui ranjau yang banyak dan memakan biaya yang besar juga, tambahan pula terpaksa berhadapan risiko perlu bersoal jawab dengan pihak kastam di Unit Tahanan Kastam bertempat di Pos Malaysia Butterworth sekiranya kiriman ditahan di sana.

3 comments:

Asa said...

Hai.. BlogWalking Here. Visit me back if you dont mind. i Like your blog.

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

Salam blogging

Robby Hj Abrahim said...

Sia guna 8 elements d homebase...