Monday, July 14, 2008

KEKELIRUAN SEBUTAN NOMBOR KEAHLIAN ASTRA

Ramai rakan-rakan ham radio mempersoalkan keperluan menyebut No. Keahlian ASTRA di pancar ulang ASTRA, ada yang menyokong dan ada yang membantah kerana tiada tersebut dalam garispanduan MCMC.

Sebutan no. keahlian ketika QSO telah dicadangkan oleh Tuan Noorahim 9W2OCD dan disokong dalam Mesyuarat Agung ASTRA kali ke 10 pada 14hb. April 2007 di Pasir Salak. Cadangan ini dibuat adalah untuk menambahkan keahlian bagi mereka-mereka yang belum menjadi ahli dan sering kali di udara menggunakan repeater ASTRA. Sebutan ini tidak dipaksa dan terpulang kepada ahli-ahli untuk menyebutkannya.

Cuma satu perkara yang penulis rasa pihak pengurusan tertinggi ASTRA perlu perhatikan ialah bukan semua yang bernombor keahlian itu membayar yuran tahunan. Ada juga yang membayar sekali semasa mendaftar masuk sebagai ahli biasa dan terus menggunakan nombor keahlian tanpa membayar yuran tahunan untuk tahun tahun berikutnya. Sepatutnya ahli biasa yang tidak membayar yuran tahunan di masukkan dalam senarai ahli yang tidak membayar yuran tahunan supaya semua orang tahu siapa yang bermegah sangat menyebut nombor keahlian tetapi yang sebenarnya tidak membayar yuran tahunan.

Nasihat :-

No. keahlian boleh disebut ketika bermula atau ketika berakhir QSO, dan tidak perlu disebut setiap kali 'over'. Sekiranya terdapat ahli yang tidak menyebut nombor keahlian, mana-mana pihak yang sedang QSO dilarang bertanyakan tentang nombor keahlian seseorang itu. Dengan ini saya rasa penerangan ini jelas dan tiada mempunyai keraguan dimasa akan datang.

Selamat QSO

No comments: